FAÇA O QUE EU DIGO, E NÃO FAÇA O QUE EU FAÇO
a boa nova do Ensino-Aprendizagem entre professores e os alunos das instituições superiores
DOI:
https://doi.org/10.33836/interacao.v21i2.247Keywords:
Case for teaching, Revised Bloom TaxonomyAbstract
This article portrays the case for teaching as a possible pedagogical resource to teach the students of the course of administration, in view that such methodology meets the higher rungs of the Bloom Taxonomy. The research method isclassified in a qualitative approach, of an applied nature. On the research objective was used the exploratory and descriptive study, and as technical procedure was used the bibliographic survey. It was tried to raise the following aspects: the relation of the taxonomy of Bloom with the case methodology for teaching, besides its conceptualization, historical and objective. Another objective was to identify the types and the adequacy, besides the possibility of implantation to the reality in superior courses of administration. The results were that the use of the case for teaching as a pedagogical resource makes it possible to observe the links between the teaching environment and the real world of organizations, favoring the development of cognitive skills in students through analysis, synthesis and judgment, Characteristics are also found in the Bloom taxonomy at its highest steps.
References
APAYDIN, M. (2008). Making a case for the case method in Turkey. Journal of Management Development, 27(7), 678-692.
Barney, J. B., & Hesterly, W. S. (2011). Administração Estratégica e Vantagem Competitiva: conceitos e casos (3 ed.). São Paulo: Prentice Hall - Br.
Bloom, B. S. Taxionomia de Objetivos Educacionais:domínio cognitivo.8ª ed. Porto Alegre: Globo, 1983.
Closs, L. Q., Aramburu, J. V., & Antunes, E. D. (2009). Produção Científica sobre o Ensino em Administração: uma avaliação envolvendo o enfoque do paradigma da complexidade. Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, 7 (2), mai./ago.
CONKLIN, J. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Blooms's taxonomy of educational objectives. Educational Horizons, v. 83, n. 3, p. 153-159, 2005
Gil, A. C. (2010). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. (5 ed.). São Paulo: Atlas.
Ikeda, A. A., Veludo-de-Oliveira, & Campomar, M. C. (2006). O caso como estratégia de ensino na área de Administração. RAUSP, 41 (2), 147-157.
Leenders, M. R., Mauffette-Leenders, L. A., &Erskine, J. A. (2001). Writingcases (4th ed.). Ontario: Richard Ivey School of Business.
Machado, A., & Callado, A. (2007, novembro). Precauções na adoção do método de estudo de caso para o ensino de administração. Anais do Encontro de Ensino e Pesquisa em Administração e Contabilidade da ANPAD, Recife, PE, Brasil, 1.
Mumford, A. (2005). The case method – does learning theory matter? Developmentand Learning in Organizations, 19(4), 17-19. doi: 10.1108/14777280510700344
Nelson, E. (1996). Producing and using case material for research and teaching: a workshop for partners in know-how transfer projects.
Nicolini, A. (2003). Qual será o futuro das fábricas de administradores? RAE, 43 (2), 44-54.
Nuñez, A. M. (2003). El Studio de Casos: un enfoque cognitivo. México: Trillas.
ROESCH, S. M. A. Projetos de Estágio e de Pesquisa em Administração. 3 Ed. São Paulo: Atlas, 2005.
Roesch, S., & Fernandes, F. (2007). Como escrever casos para o ensino de administração. São Paulo: Atlas.
Roselle, A. (1996). Case Study Method. A learning tool for practice inglibrarian and information specealists. Library Review, 45 (4), 30-38.
Rosier, G. (2002). Using reflectivereportsto improve the case method. Journal of Management Development, 21(8), 589-597. doi: 10.1108/02621710210437563
Swiercz, P. M., & Ross, K. T. (2003). Rational, human, politicalandsymbolictext in Harvard Business School cases: a studyofstructureandcontent. Journal of Management Education, 27(4), 407-430. doi: 10.1177/1052562903252511
Vergara, S. (2003). Repensando a relação ensino-aprendizagem em Administração: argumentos teóricos, práticas e recursos. Organizações & Sociedade, 10(28), 134-146.
Vizeu, F., Meneghetti, F.K. & Seifert, R. E. Por uma Crítica ao Conceito de Sustentabilidade nos Estudos Organizacionais. Encontro de Estudos Organizacionais da ANPAD. Curitiba. 2012.