DISTANCE EDUCATION
A REFLECTION IN THE STUDENTS PERSPECTIVES
DOI:
https://doi.org/10.33836/interacao.v24i2.700Keywords:
Educação a Distância, Formação, TransformaçãoAbstract
This article seeks to understand the perception of students enrolled in distance education centers of a University Center regarding the contributions of this teaching modality to their personal and professional development and development. Qualitative in nature, this research has 70 students from centers in 16 cities in the Southern Region of Minas Gerais as participants. An online questionnaire, prepared on the Google Forms platform, was used as data collection instruments, which was sent to students online, through institutional e-mail and whose results were analyzed using the technique of Content Analysis. The results pointed to the importance of the pole in the realization of the EAD course, in professional training and in relation to work and employment. Many respondents cite the existence of the center in their city as a facilitating factor and practicality for carrying out the course. A relevant majority considers the distance learning modality important in relation to training and still cite it as a transformation factor and knowledge generator.
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOCCIA, M. B.; TERÇARIOL, A. A. L.; TROVA, A.G. Estilos de aprendizagem na educação a distância. In: Simpósio Internacional de Educação e Tecnologias – CIET / Encontro de Pesquisadores de Educação a Distância – EnPED. São Carlos: UFSCAR, 26 jun. a 13 jul. 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília, 2019.
FARIA, A. A. et al. A história da Educação a distância no Brasil. Anais do X Congresso Nacional de Educação – Educere – I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação _SIRSSE. Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2011. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/5128_2836.pdf. Acesso em 28 ago. 2020.
GROSSI, M.G.R.; VITAL, F.H. As pesquisas brasileiras e as competências necessárias à prática pedagógica de professores que atuam na EAD. RBAAD – Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. V. 21. N. 1. p 1-23. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/611. Acesso em: 05 ago. 2022.
LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Orgs.) Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.
MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD – a educação a distância hoje. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
MILL, D. Docência virtual: uma visão crítica. Campinas: Papirus. 2012.
MOORE, M. G. Teoria da Distância Transacional. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. São Paulo, ago. 2002.
PORTUGAL, N. S. et al. Educação a Distância: valores que norteiam a escolha. Revista Gestão Organizacional. Chapecó, v. 6, n. 1, p. 93-104, jan./abr. 2013. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/rgo/article/view/1830.
SATHLER, L.; JOSGRILBERG, F.; AZEVEDO, A. B. de. Educação a distância – uma trajetória colaborativa. São Paulo: Universidade Metodista de São Paulo, 2008.
SEGENREICH, S. C. D. Ead no Sistema de Educação Superior: questões para a agenda 2011-2020. Anais – ANPED. 2011. (Em CDROM).
SOUZA, W. G. et al. Uma análise crítica sobre as políticas públicas para Educação a Distância. Anais do Congresso ABED, 2016. p. 2-8. Disponível em: http://www.abed.org.br/congresso2016/trabalhos/278.pdf. Acesso em 11 set. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /usr/home/periodicos.unis.edu.br/www/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.inc.php on line 63