ENSINO HÍBRIDO NA GRADUAÇÃO
um estudo sobre a inserção de disciplinas remotas
DOI:
https://doi.org/10.33836/interacao.v24i3.723Keywords:
Project management, Hybrid teaching, Undergraduate coursesAbstract
The covid-19 pandemic has imposed a long period of completely remote lectures on educational institutions. In this time, the continuity of didactic-pedagogical activities was possible by the adoption of digital tools combined with active teaching methods. After the period of fully remote classes, the face-to-face return brought to light the need to incorporate best practices and tools into the regular teaching-learning process. The search for the best model that incorporates these digital practices and tools into the teaching model is an arduous task that will certainly lead to a diversity of models, adapted to the needs and peculiarities of courses and institutions. In this article, a proposal for a project for the adaptation and incorporation of digital tools will be presented for a face-to-face higher education course, subject to the maximum ceiling of remote activities established by MEC. The research method will be documentary and based on the author's experience in higher education institutions. The expected result is a flexible project to implement digital tools for higher education courses, starting from the internship with no remote workload and without proposing changes to the curriculum or the course structure. The implementation needs to consider the best project management practices, being based on the PMBOK.
References
BIELASKI, Elias. Uso da internet cresce 112% no Brasil durante pandemia: pesquisa registrou aumento de 112% no uso de rede no brasil em relação ao mesmo período do ano passado; rádios online tiveram crescimento de 15%. Disponível em: https://www.cliccamaqua.com.br/noticia/54862/uso-da-internet-cresce-112-no-brasil-durante-pandemia.html. Acesso em: 24 abr. 2022
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 1.428, de 28 de dezembro de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=108231-portaria-1428&category_slug=fevereiro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria Nº 343, DE 17 DE MARÇO DE 2020. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 30 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria Nº 4.059, DE 10 DE DEZEMBRO DE 2004. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/nova/acs_portaria4059.pdf. Acesso em: 30 abr. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/lei9394.pdf. Acesso em: 30 abr. 2022.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. DECRETO Nº 5.622, DE 19 DE DEZEMBRO DE 2005. 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/portarias/dec5.622.pdf. Acesso em: 30 abr. 2022.
CARVALHO, M. M. de; RABECHINNI JR, R. Fundamentos de Gerenciamento de Projetos: construindo competências para gerenciar projetos, 4. ed. São Paulo: Atlas, 2015.
DINSMORE, P. C. Gerenciamento de Projetos: como gerenciar seu projeto com qualidade, dentro do prazo e custos previstos. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2004.
GADDIS, P. O. The project manager. Harvard Business Review, New York, v. 37, n. 3, p. 89-97, Mai/Jun. 1959.
GASNIER, D. G. Guia Prático para Gerenciamento de Projetos: manual de sobrevivência para os profissionais de projetos. São Paulo: IMAM, 2000.
KELLING, R. Administração de Projetos: como transformar ideias em resultados. São Paulo: Atlas, 2010.
KELLING, R. Gestão de Projetos: uma abordagem global. São Paulo: Saraiva, 2002.
MAXIMIANO, A. C. Administração de Projetos. São Paulo: Atlas, 1997.
MARTIN, L.; TAPP, D. Teaching with Teams: an introduction to teaching an undergraduate law module using microsoft teams: An introduction to teaching an undergraduate law module using Microsoft Teams. Innovative Practice in Higher Education, Staffordshire, v. 3, n. 3, p. 1-9, abr. 2019.
PMI - Project Manager Institute. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos (Guia PMBOK). 4.ed. PMI: Pensilvania – EUA, 2004.
PMI - Project Manager Institute. Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos (Guia PMBOK). 6. ed. PMI: Pensilvania – EUA, 2017.
SLACK, N.; CHAMBERS, S.; JOHNSTON, R. Administração da Produção. 2 ed. São Paulo: Atlas S.A., 2002.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. ?18ª edição. São Paulo: Cortez, 2018.
TOKARNIA, M. Um em cada 4 brasileiros não tem acesso à internet, mostra pesquisa: número representa 46 milhões que não acessam a rede. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2020-04/um-em-cada-quatro-brasileiros-nao-tem-acesso-internet. Acesso em: 24 abr. 2022.
VARGAS, R. Manual prático do plano de projeto. Rio de Janeiro: Brasport, 2003.