SCHOOL MANAGEMENT - CHALLENGE FOR THE CONSTITUTION OF A DEMOCRATIC SPACE
Desafio para a constituição de um espaço democrático
DOI:
https://doi.org/10.33836/interacao.v25i1.803Keywords:
School management, Management dimensions, Training of managers, Directors of SRE VarginhaAbstract
This article aims to investigate the main challenges of public school management, from the perspective of directors of state schools in the region of Varginha-MG, considering their weaknesses and strengths. 72 school principals participated in this qualitative study, of the 105 invited guests, who responded to an online questionnaire, the objective of which was to analyze the sociodemographic profile of school principals; understand the initial and continuing training processes; as well as professional trajectories, their understanding of the concept of school management and management practice. The data were initially processed using the SPSS software and then the content analysis technique was used, considering the theoretical framework and the research context. The results showed that principals understand that financial, administrative and people management take up a large part of the time allocated to school management and that, if there is no planning, pedagogical management can remain in the background. The directors pointed out that exercising the profession requires a multiplicity of skills, related to teamwork and conflict mediation, as well as calm, patience, resilience, and dedication, which suggests that there is a certain precariousness of this task.
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de - A educação a distância na formação continuada de gestores para a incorporação de tecnologias na escola - ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v.10, n.2, p.186-202, jun. 2009.
BOURDIEU Pierre - A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições - Educ. Soc. 23 (78) - Abr 2002.
DALBERIO Maria Célia - Gestão democrática e participação na escola pública popular - Revista Iberoamericana de Educación - EDITA: Organización de Estados Iberoamericanos - ISSN: 1681-5653 n. º 47/3 – 25 de octubre de 2008
GÜNTHER Hartmut, Psicologia: Teoria e Pesquisa Pesquisa Qualitativa Versus Pesquisa Quantitativa: Esta É a Questão? Universidade de Brasília, Vol. 22 n. 2, pp. 201-210- Mai-Ago 2006.
LIBÂNEO, José Carlos, OLIVEIRA, João Ferreira e TOSCHI, Mirza Seabra. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 10ª. Ed., São Paulo: Cortez, 2012. Introdução.
LÜCK, Heloísa. Dimensões da Gestão Escolar e suas Competências. Editora Positivo: Curitiba – 2009.
MIRANDA Nonato Assis de, VERASZTO Estéfano Vizconde - A formação inicial do gestor educacional na região do grande abc paulista - Revista Ambiente Educação • Universidade Cidade de São Paulo Vol. 7, nº 1, pp. 78-166 jan/abril, 2014.
OLIVEIRA, Ana Cristina Prado de, CARVALHO, Cynthia Paes de, BRITO, Murilo Marschner Alves de, - Gestão escolar: Um olhar sobre a formação inicial dos diretores das escolas públicas brasileiras - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação vol.36 no.2 Goiânia maio/ago 2020 Epub 11-Jan-2021.
OLIVEIRA, Ivana Campos e VASQUES-MENEZES, Ione. Revisão de literatura: O conceito de gestão escolar. Cad. Pesqui. [online], vol.48, n.169, pp.876-900. ISSN 1980-5314. – 2018.
PARO, Vitor Henrique - Gestão Democrática da Escola Pública, CORTEZ Editora, pp. 15-19, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Deprecated: json_decode(): Passing null to parameter #1 ($json) of type string is deprecated in /usr/home/periodicos.unis.edu.br/www/plugins/generic/citations/CitationsPlugin.inc.php on line 63