Intergerational relationships between children and the elderly
A research overview
DOI:
https://doi.org/10.33836/interao.v27i1.938Keywords:
Intergenerational relations, Children, Elderly people, Grandparents, School, Systematic ReviewAbstract
This article presents a systematic review of publications on intergenerational relationships between children and the elderly, a topic that has been drawing attention due to the sharp growth of the elderly population in Brazil. This review is part of a research project developed in a stricto sensu postgraduate program and covers articles published between 2019 and 2023 in scientific journals available on the Portal of Periodicals of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The main descriptors used were: intergenerational relationships, intergenerational experiences and coeducation. These were combined with complementary descriptors: children, the elderly and school, as well as others that became relevant during the research. Of the 133 articles located, 14 were selected. Reading them enabled content analysis of the objectives, methodology and results/conclusions. The results indicated the influence and importance of interactions between grandparents and grandchildren, highlighting the ageing population, changes in the current family context (where grandparents are carers for their grandchildren) and legislation on comprehensive education issues. As final considerations, the publications also highlight the benefits of intergenerational experiences for the different generations and the challenges that population ageing represents for Brazilian society.
References
ALCÂNTARA, Alexandre de Oliveira.; CAMARANO, Ana Amélia.; GIACOMIN, Karla Cristina. Política nacional do idoso: velhas e novas questões. Rio de Janeiro: Ipea, 2016. 615 p. Disponível em: < https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/7253>. Acesso em: 07 jun 2024.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Ministério da Educação, 2017.
Disponível em: http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 07 jun 2024.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.
Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/lei%209394.pdf. Acesso em: 07 jun 2024.
BRASIL. Política Nacional do Idoso, PNI 8842/1994. Brasil.
Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8842.htm. Acesso em: 07 jun 2024.
CASTRO, Liana Garcia. Casa de avós: cronotopos de Infâncias em narrativas de crianças e adultos. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 8, p. 219–233, 2022. DOI: 10.12957/riae.2022.70989. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70989. Acesso em: 07 jun 2024.
CONSTANZI, Rogério Nagamine; FERNANDES, Alexandre Zioli; SANTOS, Carolina Fernandes dos; SIDONE, Otavio Jose Guerci. Breve análise da nova projeção da população do IBGE e seus impactos previdenciários. Nota Técnica N.51, Diretoria de Estudos e Políticas Sociais (Disoc). Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA). 2018.
DE BARROS FRANCISCATI, Jéssica; DELÁCIO FERNANDES, Célia Regina. Representação de avós mediadores de leitura em obras de literatura infantil no Programa Nacional Biblioteca da Escola. Revista Educação em Debate, 2021, v.43, n.85, p.180-196
FERREIRA, Fernando Ilídio. A educação intergeracional face ao discurso político do envelhecimento ativo.Eccos- Revista Científica, São Paulo, n. 56, p.1-21, e12820, jan./mar. 2021a.
Disponível em: https://doi.org/10.5585/eccos.n56.12820. Acesso em: 07 jun 2024.
FERREIRA, Maria Leticia Mazzucchi. Grandmas Project: memória e afeto na cozinha. História Oral, v. 24, n. 1, p. 149-169, jan./jun. 2021b. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v24i1.1141. Acesso em: 07 jun 2024.
FERRIGNO, José Carlos. Coeducação entre Gerações. Edições Sesc; 2. ed., 2010. São Paulo. 233 páginas.
IBARRA, José Tomás; CAVIEDES, Julián; BARREAU, Antonia; PESSA, Natalia; VALENZUELA, Jeannette, NAVARRO-MANQUELEF, Silvia; PIZARRO, J. Cristóbal. Escuchando a los abuelos: transdisciplina, aves y gente para cultivar la memoria biocultural. Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales, Niñez Y Juventud, v. 20, n. 3, p. 1–22. 2023. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.2.4861. Acesso em: 07 jun 2024.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Panorama do Censo 2022. Brasil-BR: 2022. Disponível em: <https://censo2022.ibge.gov.br/pano rama/?utmsource= ibge&utm_medium=home&utm_campaign=portal>. Acesso em: 07 jul 2024.
MARTÍNEZ, Antonio Luiz Martínez; DÍAZ, Marcos Bote; SOLER, Juan Antonio Clemente. La relevancia de los roles de los abuelos y las relaciones mantenidas con los nietos adolescentes y jóvenes: una revisión sistemática de literatura. Revista Kairós: gerontologia, 2019-06, v.22, n.2, p.93-112
NERI, Anita Liberalesso; FREIRE, Suely. A. (Orgs.). E por falar em boa velhice. Campinas: Papirus. 2000.
QUEIRÓS, Bartolomeu Campos. Por parte de pai. São Paulo: Cia. das Letras, 2011.
ROSA, Marlene; GOMES FORTE, Carina; ANTUNES, Raul; MAURÍCIO, Tânia. Jogos tradicionais portugueses adaptados e dinâmicas intergeracionais em pessoas com doença de Parkinson. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental de Social, v. 6, n. 1, p. 19–39. 2020.
DOI: https://doi.org/10.31211/rpics.2020.6.1.16. Acesso em: 07 jun 2024.
SÁ, Romeika Barboza Cartaxo Pires; SILVA, Antônia Leda Oliveira; ALVES, Karoline de Lima. A Relação Intergeracional Entre o Avós e Netos: Revisão Integrativa. Rev Fun Care Online.2020. jan./dez.;v. 12, p. 1322-1328. DOI: http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.rpcfo.v12.10482. Acesso em: 07 jun 2024.
SANDY JÚNIOR, Paulo Afonso; BORIM, Flávia Silva Arbex; NERI, Anita Liberalesso. Solidão e sua associação com indicadores sociodemográficos e de saúde em adultos e idosos brasileiros: ELSI-Brasil. Cad. Saúde Pública, v. 39, n.7, 2023. doi: 10.1590/0102-311XPT213222. Disponível em https://www.scielo.br/j/csp/a/THq8rXh7CDMD3Q9KqwWNYwd/?lang=pt. Acesso em 18/10/2024.
SARMENTO, Teresa. Narrativas (auto)biográficas e intergeracionalidade: cruzar experiências e saberes numa formação de professores com o foco na criança. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)biográfica, [S. l.], v. 9, n. 24, p. e1158, 2024. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/20507. Acesso em: 6 set. 2024.
SILVA, Ivone Maria Mendes; SILVA, Simone Cristina Dalbello da. O encontro intergeracional entre crianças e idosos como espaço de construção de cidadania na infância. Espaço Pedagógico. v. 27, n. 2, Passo Fundo, p. 348-374, maio/ago. 2020. Disponível em www.upf.br/seer/index.php/rep.
SILVA, Juliana de Almeida Carvalho; CUSTÓDIO, Crislei de Oliveira. Educação, transmissão e cultura: as cantigas tradicionais como legado histórico-cultural no contexto escolar. Revista Entreideias, Salvador, v. 10, n. 3, p. 2-50, set./dez. 2021.
SILVA, Rosa; BERNADO, Joana; DOBARRIO, Iris; LOURENÇO, Marisa; SANTANA, Elaine. Programas intergeracionais entre crianças e pessoas idosas no contexto português: uma scoping review. RevSALUS - Revista Científica Internacional da Rede Académica das Ciências da Saúde da Lusofonia, [S. l.], v. 5, n. Sup, p. 40–41, 2023. DOI: 10.51126/revsalus.v5iSup.554. Disponível em: https://revsalus.com/index.php/RevSALUS/article/view/554. Acesso em: 13 dez. 2024.
SOUSA, Liliana; ZERMEÑO, Gian Carlo Floriano, CARVALHO, Rita; GARZA, Martha Leticia Salazar. Self-Positive Reminiscence about grandparents: An exploratory study among Mexican granddaughters from two generations. Revista Kairós-Gerontologia, v. 25, n.1, p. 19-30. 2022. ISSNprint 1516-2567.
TODARO, Monica de Ávila; CACHIONI, Meire. Literatura infantil: expressão artística que coloca os discursos sobre idosos em movimento. Educação, [S. l.], v. 46, n. 1, p. e107/ 1–21, 2021. DOI: 10.5902/1984644443584.
Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/4358. Acesso em: 07 jun 2024.
VAGO-SOARES, Maria Angélica; SCHÜTZ-FOERST, Gerda Margit. Encontros intergeracionais mediados por imagens e memórias do bairro e da escola. Revista Educação, Artes e Inclusão. v. 16, n.1. Jan./Mar.2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5965/1984317816012020268.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014, doi: 10.7213/dialogo.educ.14.041.DS08. Acesso em 1 novembro 2024.
YAMASHIRO, Juliana Archiza; TRINDADE, Thalita Rosa; MATSUKURA, Thelma Simões. Crianças e Velhice: Intergeracionalidade e Abordagem do Tema no Ensino Fundamental. Revista FSA, 2020, v.17, n.3, p.150-165. DOI: 10.12819/2020.17.3.9.
ZANON, Carla Bianca Ferreira Moncaio; ALVES, Vicente Paulo; CÁRDENAS, Carmen Jansen. Como vai a educação gerontológica nas escolas públicas do Distrito Federal? um estudo com idosos e jovens. Rev. Bras. Geriatria e Gerontologia, Rio de Janeiro, 2011; v.14, n.3, p.555-566.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interação - Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.